Cyklistická přilba

„Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.“

Zákon 361/2000 Sb. po změně provedené zákonem č.411/2005 Sb., platné od 1.7.2006: § 58, odst.1.

Přilba je pro cyklisty základním prvkem ochrany života a zdraví. Koncentrovaný úder do hlavy dokáže usmrtit dospělého člověka již při rychlosti 11 km/h, dítě při rychlosti nižší. Cyklistické přilby mohou předejít okolo 80% vážných poranění hlavy u cyklistů a 75% všech úmrtí je způsobeno úrazem hlavy.

Rychlost nárazu

Nejčastější místa poranění, ke kterým dochází při pádu z kola jsou

Nejcastější úrazy

Každá cyklistická přilba schválená k prodeji musí být opatřena označením CE, to znamená, že splňuje technické požadavky stanovené ČSN EN 1078. Takto testovaná přilba má certifikát ES, přezkoušení typu.

Hmotnost přilby ba měla být co nejnižší, aby nezatěžovala krk cyklisty. Hmotnost přileb pro děti by neměla přesáhnout hranici 200 g, pro dospělé 300 g. Přilby jsou vybavovány různými upínacími zařízeními, které stahují náhlavní (vnitřní) vložku. K upínacímu zařízení musí být snadný přístup a musí se vyznačovat jednoduchou obsluhou (jak při utahování, tak i při uvolňování přilby). Upnutí náhlavní vložky je jedním z nejdůležitějších prvků, který určuje, jak bude přilba pevně a současně i příjemně sedět na hlavě. Přilba musí pevně přilehnout k hlavě. Musí sedět příjemně, ale ne těsně a nesmí se při jakémkoliv pohybu posunovat do čela nebo do týlu  hlavy.

Podbradní pásky mají předepsanou minimální šíři 15 mm. Pásky jsou vybavovány zařízením, kterým se seřizuje a udržuje jejich napětí; upínací zařízení musí být snadno ovladatelné a nesmí tlačit. Přezky pásků přileb nesmí ležet na kosti spodní čelisti.

Několik rad rodičům

  • Dětem vysvětlete, že používáním cyklistické přilby ochrání vlastní zdraví a předejdou případnému bolestivému úrazu.
  • Přilbu vybírejte společně s dítětem, aby si ji mohlo vyzkoušet a vybrat si takovou, která se mu bude líbit a nebude ji odmítat nosit.
  • Začněte s nošením přilby od nejútlejšího věku, zvyk pak přirozeně roste s dítětem.
  • Pokud děti uvidí, že jejich rodiče používají také přilbu, osvojí si tento zvyk a přilba se pro ně stane přirozenou součástí jízdy na kole i v dospělém věku.

Zásady bezpečnosti na kole

Dbejte na stav kola a jeho výbavu. Používejte odpovídající velikost kola, mějte kolo funkční a seřízené s důrazem na brzdy, reflexní prvky, přední bílé a zadní červené odrazky a světla (blikačky), zvonek. Používejte přilbu a ochranné brýle (proti slunci a hmyzu).

Snažte se vidět a být viděni. Vizuální kontakt výrazně snižuje riziko kolize – proto mějte na sobě a na kole reflexní prvky a přinejmenším za snížené viditelnosti buďte vždy osvětlení vpředu i vzadu.

Vyhněte se alkoholu a omamným látkám. Alkohol a omamné látky neužívejte před jízdou, ale ani během ní. Jízdou pod vlivem alkoholu či omamných látek ohrožujete sebe i ostatní. V případě postihu je na Vás pohlíženo stejně jako na řidiče motorového vozidla.

Komunikujte s okolím. Dávejte včas znamení paží, obzvlášť při odbočování vlevo a ujistěte se, že jej ostatní zaregistrovali, teprve potom proveďte potřebnou změnu. Sledujte stav vozovky, koleje, příčné prahy či mříže kanálů a případě potřeby se jim včas vyhýbejte, vždy však s ohledem na bezpečnost vlastní i ostatních. Používejte všechny smysly – vyvarujte se poslechu hlasité hudby či telefonování a psaní sms za jízdy, protože výrazně omezují vaši soustředěnost a kontakt s okolím.

Jezděte při pravém okraji a s rozestupy. Ve vozovce i na stezce jezděte vpravo, přitom ale dodržujte bezpečný odstup od překážek, zejména od parkujících automobilů. Dejte si pozor na vozidla, která zastavila, nebo zastavují, především na vystupující – otevřené dveře. Při jízdě ve skupině jezděte za sebou s dostatečnými rozestupy a ve velké skupině se rozdělte na několik menších.

Dávejte pozor na mrtvé úhly. Především řidič rozměrnějšího vozidla (autobus, nákladní vozidlo), které začíná odbočovat nebo třeba vyjíždět ze zastávky, kvůli mrtvému úhlu ve zpětném zrcátku prakticky nemá šanci cyklistu vedle svého vozidla vidět. Proto nepodjíždějte odbočující vozidla a neobjíždějte zleva vozidlo, které signalizuje, že se rozjede. Nezapomínejte také, že rozměrnější vozidla při zatáčení vybočují do stran.

Vydejte se jen na cestu, kterou zvládnete. Buďte ohleduplní a předvídaví.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Doplňte číslici pro správný výsledek. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.